Maandag 10 Juli

10 juli 2023 - Odoorn, Nederland

Vandaag

Na het heerlijke ontbijt  en de dagelijkse ochtendkoffie

Zie Filmpje1 ( video hierboven)

Zie Filmpje 2 (video hierboven)

maandag koffie  IMG_3345maandag vlak voor lunchIMG_3346Maandag koffietijdIMG_3344maandag koffie tijdIMG_3342

werd er door diversen een wandelingetje gemaakt  zodat de lunch  ook weer zonder schuldgevoel genuttigd kon worden. Zie hieronder een willekeurig lunchvoorbeeld  dat Coby zelf had samengesteld.

Lunch Coby Maandag IMG_3692

's Middags is er met de bus een mooie tocht door Drenthe oftewel het Geopark gemaakt, met duidelijk uitleg over wat er allemaal te zien was. Natuurlijk weer, meer om op te noemen. Voordat we met de bus vertrokken moesten we even op Koop ( de chauffeur) wachten , maar dat was door het heerlijke weer geen enkel probleem.

Hieronder het verslag van henny en Leny

Verslag 10 juli 2023

Om 13.30 uur vertrokken we met de bus voor een rondrit door het mooie Geopark door Drenthe. De chauffeur stelde zich voor. Hij heette Koop.
Onderweg vertelde hij allerlei interessante wetenswaardigheden.
1. De Hondsrug: Het is een glooiend gebied waar de sporen nog altijd zichtbaar zijn.
Het gebied kent zijn oorsprong uit de ijstijd en herbergt vele hunebedden en grafheuvels.
2. Oude boerderijen die niet verkocht worden aan rijke mensen uit het westen maar verbouwd worden voor andere familieleden.
Halverwege stopten we voor een heerlijk bakje koffie/ thee en konden we ook even onze benen strekken.
We hadden ook nog een leuk oponthoud: een koe op een spoorlijntje 😊
3. Ook kwamen we langs een serie van duizenden kleine antennes die samen een grote radiotelescoop nabootsen. Het zwaartepunt ligt bij het Drentse Exloo
4. In Drenthe zijn er ook nog veel gebieden met hoogveen. De turf werd afgestoken (wat weer gebruikt werd voor brandstof) en zo werd het hoogveen ontwikkeld.
Op de terugweg kwamen we langs een boerenbedrijf met 150 koeien die voor de derde keer moesten verhuizen.
Om 17.00 uur kwamen we weer bij het hotel aan.
Om 20.00 uur deden we een Drents spreekwoorden spel.
 Vb: Gien poes meer hebbe’n: buitenadem zijn. We hebben heel erg gelachen.

Henny en Leny

Maandag wachten op Koop de cahaufferIMG_3693 maandag IMG_4965Maandag koffietijd IMG_3343Maandag middag IMG_3347maandag middag IMG_3348Maandag geopark IMG_0948

Tijdens deze tocht kwamen we ook langs  het "LOFAR" (Low-Frequency Array ofwel 'lage-frequentie telescoop') is een radiotelescoop die samengesteld is uit duizenden radioantennes. Het centrale punt bevindt zich op een terp tussen de Drentse plaatsen Exloo en Buinen en staat in verbinding met radioantennes in Duitsland, Frankrijk, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en andere landen. Door het geheel van meetpunten ontstaat er een heel groot meetbereik van radiosignalen uit het heelal. Het project neemt 400 hectare in beslag.

De radiotelescoop werd in 2009-2010 gebouwd en in gebruik genomen. De officiële opening door koningin Beatrix vond plaats op 12 juni 2010.

Maandag geoparkrit

LOFAR bestaat uit een reeks van ongeveer 20.000 kleine antennes, en doet astronomisch onderzoek in het frequentiebereik tussen 10 en 240 MHz. Het is geen traditionele radiotelescoop met een grote schotel, zoals de telescopen in Westerbork. LOFAR bestaat uit vele velden met daarin kleine antennes. De sturing van de bundel of kijkrichting van de telescoop gaat volledig elektronisch. LOFAR is de eerste radiotelescoop die dit principe op een zo grote schaal toepast en is dus wereldwijd een uniek project.

maandag geopark IMG_0954maandag geopark IMG_0961maandag geopark LofarparkIMG_0943Maandag geopaRK0963

Na deze tocht kon men zich een beetje opfrissen en weer vrolijk van het heerlijke avondeten gaan genieten:

Het was heerlijk en bestond uit:  Voorgerecht: salade met Italiaanse ham, rundvlees met sausje, aardappelpuree, groenten en beetje gemengde sla en als toetje een Crème brûlée.

maandag Elly en jan IMG_3712

Tijdens een wandelingetje ontdekten we voor het hotel  een leuk beeldje:

Beeldjes voor het hotel IMG_3696

Na de avondkoffie  werd er een leuke quiz georganiseerd met als onderwerp: Drentse uitdrukkingen, die we met een groepje moesten “vertalen” of de betekenis ervan opschrijven. en we moeten eerlijk zeggen soms was het toch wel moeilijk  om de betekenissen te raden.

Hieronder  een paar voorbeelden.

Gien Poes meer hebb'n  =>  Buiten adem zijn.

Ik gao de sik verzette'n =>  Ik ga plassen

Aj proemen hebt hej ok pitten => Overal zitten consequenties aan

en zo nog meer dan 20 stuks meer.

maandag drenthekwisIMG_3701

Toch een leuke en leerzame avond. En iedereen ging weer tevreden naar bed. Hoewel het toch wel wat vroeg was (22.30 uur)